vrijdag 29 januari 2016

Mijn 1ste Tinny: verre van perfect, maar bijna perfect van ver :)

Over de Tinny van Straightgrain zijn er waarschijnlijk al 100den blogposts geschreven, en ik voeg daar maar al te graag nog eentje aan toe. Ik kreeg het patroon twee jaar geleden al in het vizier, maar omdat ik toen zelf nog geen kinderen had, kocht ik het nog niet meteen aan. Toen ik dan vernam dat An aan een relaunch bezig was en ik op dat moment hoogzwanger was van onze tweeling (waaronder een meisje) zette ik het patroon hoog op mijn verlanglijstje. Ik surfte op het internet al vele prachtige Tinny's voorbij, en ik hoop dan ook dat ik met mijn Tinny toch wat in de buurt kom.

Omdat mijn eigen dochtertje toch nog wat te klein is voor de kleinste versie van de Tinny, begon ik aan een maatje 6 jaar voor het 5-jarige nichtje van manlief. Ik maakte de jurk als verrassing en hoop dan ook vurig dat het zal passen.

Hoewel de instructies om het jurkje in elkaar te steken, heel erg duidelijk zijn, noteerde ik voor mezelf toch nog een aantal verbeterpunten:

Op de foto hieronder zie je bijvoorbeeld dat mijn voering aan de binnenkant niet mooi gelijk komt aan beide kanten van de rits. Dat wordt dus de volgende keer nog iets nauwkeuriger spelden.


Ook aan de buitenkant komt het bovenste pand niet mooi gelijk, maar dat valt van ver gelukkig niet echt op.


Van de 'stitch in the ditch' methode had ik nog nooit gehoord. Het zorgt in ieder geval voor een mooiere afwerking aan de buitenkant van de jurk, maar ook hier moet ik in het vervolg nog wat nauwkeuriger te werk gaan, want van heel dichtbij kan je het stiksel aan de buitenkant van de jurk toch zien. 

Ik koos voor de cirkelrok en moest dus voor de zoom twee keer een naadwaarde van 7mm omslaan. Daarvoor stikte ik eerst een hulplijn op 7mm van de onderkant van de rok, zodat ik de zoom makkelijker kon strijken. Ik vind dat veel handiger dan te staan sukkelen met mijn 'zoommaatje'. 

Net als in de instructies beschreven, naaide ik het kraagje achteraan met een paar steekjes vast aan het bovenpand. Ik naaide daarvoor enkel door de onderste laag van het kraagje en de bovenste laag van het bovenpand. Zo kan je ook aan de binnenkant van het jurkje deze steekjes niet zien. Dat vind ik persoonlijk een heel stuk netter. 

En tot slot toon ik jullie natuurlijk nog graag het eindresultaat (excuses voor de foto die een beetje scheef is):

Duimen jullie mee dat het past?

2 opmerkingen:

  1. Helemaal lenteproof :)
    tip: ik gebruik Picmonkey om mijn foto's te bewerken, ook om bijvoorbeeld een scheve foto terug recht te zetten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor de tip. Ga ik zeker eens bekijken. Foto's trekken is niet meteen mijn sterkste punt ;)

      Verwijderen